• Zaterdag, 20 December 2014
  • 28 Kislev, 5775

Likoed Nederland

De media onzin over Arafat

Woensdag, November 14, 2012 / Last Modified: Maandag, Oktober 14, 2013

Opinie artikel van Likoed Nederland op De Dagelijkse Standaard, 14 november 2012.Sick Arafat

 

De media besteden veel aandacht aan de hoax dat de voormalige leider van de Palestijnen Yasser Arafat vergiftigd zou zijn met polonium.

Dat het een hoax is, zou bekend kunnen zijn.

Als doodsoorzaak werd door de Franse artsen destijds een hersenbloeding opgegeven. Echter, het medisch dossier werd niet vrijgegeven door de PLO, en zijn weduwe weigerde sectie te laten verrichten op het lichaam. Als uit het medisch dossier ook maar een vermoeden van vergiftiging was gebleken, hadden de PLO en de weduwe dat uiteraard toen al willen laten onderzoeken. Dat dit niet gebeurd is, moet wel betekenen dat de doktoren overtuigd waren van een natuurlijke dood.

En de vermeende polonium vergiftiging is helemaal onwaarschijnlijk. De ziekteverschijnselen van Arafat duidden niet op polonium vergiftiging. Bovendien is de gemeten hoeveelheid polonium – dat snel afbreekt – op de spullen van Arafat veel te hoog voor de tijd die verstreken is. Al-Jazeera meldde dit al bij het naar buiten brengen van het onderzoek. Het is daarom aannemelijk dat het polonium later is aangebracht.

Als bewezen was dat Arafat vergiftigd is, zou dit nieuws zijn. Maar tot nu toe is het slechts een onwaarschijnlijk onderbouwde speculatie. Toch blijven de media dit ‘nieuws’ recyclen. Hieronder als voorbeeld de veertien keer dat het dagblad Trouw er al over berichtte. Hetzelfde geldt overigens ook voor veel andere kranten:

  • 3 juli 2012: Arafat stierf mogelijk aan vergiftiging met polonium.
  • 12 juli 2012: Lichaam Arafat wordt voorlopig niet opgegraven.
  • 31 juli 2012: Weduwe Arafat wil Frans moordonderzoek.
  • 8 augustus 2012: Fatah: Dahlan vergiftigde Arafat.
  • 24 augustus 2012: Zwitserse experts onderzoeken resten Arafat.
  • 28 augustus 2012: Frankrijk onderzoekt dood Arafat.
  • 1 oktober 2012: Twee teams onderzoeken dood Arafat.
  • 30 oktober 2012: Lichaam Arafat in november opgegraven voor onderzoek.
  • 13 november 2012: Palestijnen begonnen met openen mausoleum Arafat.
  • 22 november 2012: Weduwe: ‘Opgraven Arafat pijnlijk maar nodig’.
  • 24 november 2012: Lichaam Arafat dinsdag opgegraven.
  • 27 november 2012: Lichaam Arafat na acht jaar opgegraven.
  • 28 november 2012: Arafat is opgegraven, maar wat is er na acht jaar nog van een lichaam over?
  • 14 oktober 2013: ‘Arafat vergiftigd met Polonium-210′

Het zou mooi zijn als de Nederlandse media zouden berichten over het echte nieuws uit het Midden-Oosten. Zoals het feit dat de Egyptische president Morsi onlangs bad voor de vernietiging van alle Joden.

Dat vonden dagblad Trouw en de andere grote media – met uitzondering van Pownews – echter niet nieuwswaardig genoeg, want zij besteedden er geen aandacht aan…..

 

NB 1 Dit bericht schreven wij toen de media er ‘pas’ negen keer over geschreven hadden.

NB 2. Iedereen kon destijds op televisie zien dat de 75-jarige Arafat geleidelijk aftakelde, wat ook niet verwonderlijk was gezien zijn berucht ongezonde levensstijl. Dat weerhoudt de Palestijnse televisie niet om de Palestijnse kinderen te vertellen dat de Joden Arafat vermoord hebben en dat je die daarom vreselijk moet haten”.

2 reacties op “De media onzin over Arafat

  1. […] Ongefundeerde beschuldiging, heruitgezonden door de Palestijnse televisie op de sterfdag van Arafat: […]

-- Reacties gesloten.