• Zaterdag, 23 September 2017
  • 3 Tishri, 5778

Likoed Nederland

Geen vrede in Palestijnse schoolboeken

Zondag, Maart 20, 2016 / Last Modified: Vrijdag, Maart 25, 2016

Door Dov Lieber. Vertaling: Brabosh, 20 maart 2016.Palestijnse schoolboeken

Israël wordt routinematig van de aardrijkskundige kaarten weggelaten, van Israëlische steden wordt beweerd dat ze in Palestina liggen, het martelaarschap wordt opgehemeld en de Holocaust wordt niet één enkele keer vermeld in meer dan 70 officiële schoolboeken in de Palestijnse Autoriteit.

Gal Berger, correspondent van de Palestijnse openbare radio omroep, zei dat hij de inhoud van de schoolboeken vanaf de 1ste tot de 12de klas [6 tot 18 jarigen] heeft gecontroleerd op een grote verscheidenheid aan onderwerpen, met inbegrip van geschiedenis, geografie en Islamitische studies, en heeft vastgesteld wat hij aanduidde als een systematisch uitgommen van het bestaan van Israël op alle gebieden.

Berger verklaart:

“In de schoolboeken van de Palestijnse Autoriteit, bestaat er geen onderwijs richting twee staten of een Palestijnse staat [naast Israël] binnen de ’67 lijnen. In de Palestijnse geschiedenisboeken voor de 10de tot de 12de graad [15-18 jaar], worden er complete hoofdstukken gewijd aan de Tweede Wereldoorlog maar wordt de Holocaust nergens vermeld.
Voor een student in dit [Palestijnse onderwijs] systeem, is het alsof de Holocaust nooit gebeurd is.”

In zijn onderzoek in de tekstboeken omtrent Islamitische studies, trof Berger uittreksels aan van verheerlijkt martelaarschap, met inbegrip van een schoolboek voor de 4de klas [9-10 jaar] waarin de kinderen worden uitgenodigd om iets te schrijven over een Palestijnse martelaar van hun keuze.

Hij plaatste op zijn Twitter account een plaatje van een pagina voor kinderen van de 9de graad [13-14 jarigen] over Islamitische studies, waarin de lof van het martelarenschap werd afgestoken.

De pagina begint met een vers uit de Koran die moslims aanmaant om niet-gelovigen te vermoorden:

“Als een moslim daarbij zou sterven, dan zal God hun daden niet verwerpen… en [zal] hij hen toelaten in het paradijs.”

De interpretatie van deze vers in het schoolboek zegt Berger, stipuleert dat de martelaars “de hoogste plaats in het paradijs met de profeten en boodschappers.”

De schoolboeken zijn compleet doordrongen van de kwestie van paradijs en de scheiding tussen gelovigen [moslims] en niet-gelovigen, volgens Berger. Zo bijvoorbeeld wordt in een schoolboek geschreven dat Palestina de frontlijn zal zijn tussen moslims en ongelovigen.

“Het uitvegen van Israël’s feitelijke bestaan begint erg vroeg, met spotprenten in schoolbkoeken voor de 1ste graad [6 jarigen] waarin warenhuizen worden getoond in Palestina; ondermeer een apotheek in Safed; een supermarkt in Haïfa en een snoepwinkel in Beersjeba [alle drie steden in Israël]. Het gaat zo verder voor de verschillende klassen.”

Berger citeert tevens een te lezen samenvattend artikel in een aardrijkskunde leerboek voor de 7de graad [12-13 jarigen], waar van Israëlische steden zoals Haifa, Beersjeba, Jaffa, Safed, Ashdod en Ashkelon, wordt gezegd dat het “beroemde steden in Palestina” zijn.

In een ander plaatje op zijn Twitterkanaal van een schoolboek voor de 7de Graad [12-13 jarigen], toont Berger een waar of niet waar vraag waarin wordt gesteld “De oppervlakte van Palestina beslaat 27.027 vierkante kilometers.”

Met als het ‘juiste’ antwoord “waar“, heeft Palestina tegelijk heel Israël opgeslokt.

Het opruien tot haat van binnen het Palestijnse onderwijssysteem wordt dikwijls aangeklaagd, ondermeer door premier Netanjahoe, als de oorzaak van de huidige golf van Palestijnse terreur en geweld tegen Israël, waarbij de afgelopen maanden reeds 33 Israëliërs werden gedood en meer dan 300 gewond, waarvan velen zeer ernstig.

Berger vertelde dinsdag dat hij de schoolboeken heeft nagekeken om te zien of er een basis is voor dergelijke bewering.

“Het is belangrijk hoe je definieert wat je bedoelt met opruien. Wordt in de schoolboeken rechtstreeks opgeroepen om aanslagen te plegen tegen Israëliërs of Joden? Neen, dat zult u er niet in terugvinden.

Nochtans leggen de schoolboeken een ideologische basis die jonge Palestijnen ertoe zouden kunnen brengen tot het plegen van een aanslag.”

Het letterlijk citeren van eventueel aangebrande verzen uit de Koran is niet het probleem, betoogde hij. Eerder, zei hij, onstaat het opruien in de door de staat-gesanctioneerde interpretatie van het vers waarin martelaren worden verteld dat zij naar het paradijs zullen gaan.

Likoed minister zonder Portfolio Ofir Akunis vertelde op Israel Radio dat hij er “absoluut zeker van is” dat er een verband is tussen het schoolonderwijs in de PA en de huidige golf van aanslagen en dat er “geen dag voorbij gaat” zonder dat de Palestijnse Autoriteit de Palestijnen opzet tegen Israël.


 

Uiteraard leest u meer over de Palestijnse ‘vredeseducatie’ in het recent verschenen boek ‘150 Palestijnse fabels’, in fabel 137: Vredeseducatie.150 Palestijnse fabels

Het boek ‘150 Palestijnse fabels’ kreeg al lovende recensies.
Het is in Nederland met een kleine korting te bestellen bij Likoed Nederland, inclusief bezorgen:

Maak 19,50 over op NL10INGB0004356789 t.n.v. Likoed Nederland en stuur een mail naar info@likud.nl om het verzendadres door te geven.

 


-- Reacties gesloten.